2013/03/30

mustikkatuorepuuro

Hei te puuron ystävät siellä! Tässä tulisi aamupalapöytäänne hieman raikkaampi ja kesäisempi versio perinteisestä puurosta. Tuorepuurot tuntuvat olevan tämän hetken trendivillitys, eikä mikään ihme, sillä monet raakaravinnon puolestapuhujat uskovat, että keittäminen tuhoaa monia ihmiselle terveellisiä ainesosia. Keitetty puuro ei myöskään ainakaan omalla kohdallani mene väli- tai iltapalasta, mutta sen sijaan tuorepuurosta näyttäisi olevan siinäkin suhteessa moneksi!
Erilaisia tuorepuuro-reseptejä löytyy myös yhtä monta kuin tekijäänsäkin. Herkullisia niistä syntyy lisäämällä sekaan erilaisia hedelmiä tai marjoja. Omani valmistin tällä kertaa mustikoista, mutta ensi kerralla ajattelin kokeilla esimerkiksi banaania tai omenaa. Viljana voi käyttää myös erilaisia leseitä ja gluteenittoman vaihtoehdon saa käyttämällä tattaria tai hirssiä. Jos tuorepuurosta haluaa tehdä koostumukseltaan kevyemmän, voi jogurtin tilalta käyttää vaikkapa piimää tai kauramaitoa. Vinkki: Lisää tuorepuuron sekaan myös erilaisia pähkinöitä ja siemeniä. Ne sisältävät ihmisen elimistölle tärkeitä vitamiineja, mineraaleja ja hyvänlaatuisia rasvoja. Lisäksi runsaasti kuitua sisältävät pähkinät ja siemenet ovat loistava proteiinilähde.

Minkälaisia tuorepuuroja te olette valmistaneet?

4 kommenttia:

  1. ...mikä on tuorepuuro??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuorepuuro eroaa perinteisestä siten, että sitä ei keitetä vaan siemenet ja viljat liotetaan ja sen jälkeen nautitaan kylminä :-)

      Poista
  2. Anonyymi2/4/13 17:10

    Todella herkun kuuloinen resepti, pitää heti testata :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo testaa ihmeessä ja kokeile muitakin makuvaihtoehtoja! Supernam!

      Poista